CASA MARIA
MetGala1

The Met Chat

(because who doesn’t love a costume party)

Текст Мария Гальова-Джурова

Едва осем месеца след като черният силует на Ким Кардашян драматично изкачи стъпалата на The Met, отново сме притаили дъх в очакване на модното събитие на годината – благотворителната гала в музея „Метрополитън“. Така след двугодишен хаос, причинен от Ковид пандемията, церемония ще се проведе за пореден път на обичайната дата – първия понеделник на месец май.

Безспорно един от най-вълнуващите аспекти на Met Gala е интерпретацията на зададената тема в костюмите на богоизбраните поканени. Кой би могъл да забрави пърформънса в четири действия на Лейди Гага от 2019 г. или папското превъплъщение на Риана през 2018-а!? Тази година лайтмотивът на галата, както и на съпътстващата я временна експозиция е Gilded Glamour – бляскаво продължение на миналогодишната In America: A Lexicon of Fashion, и е вдъхновена от героите на американската мода. „Историите, които експозицията ще разкаже, отразяват еволюцията на модата в Америка, но също така изследват работата на отделни шивачи, дизайнери и кутюриери“, споделя за Vogue главният куратор на изложбата Андрю Болтън. „Вълнуващото за мен е, че наред с познатите имена като Чарлз Джеймс, Холстън и Оскар де ла Рента, ще хвърлим светлина и върху много други позабравени или безизвестни дизайнери. Една от основните цели на изложбата е да подчертае талантите и приноса точно на тези хора...“

Nota bene: Една от най-интересните истории, разказани в експозицията, е тази на Ана Лоу – която през далечната 1953 г. създава иконичната сватбена рокля на Джаки Кенеди, но остава в бележките под линия на модата заради черния цвят на кожата си.

Но да се върнем тук и сега – подгряваме за събитието с няколко любими fashionistas и техните Top 5 All Time Favorite Looks от червения килим на Met Gala, които направиха специално за нас.

Юлиан Дайнов

(тренд скаут и бранд стратег)

@julian_daynov
MetGala2

Определено аз съм „за“ крайностите на червения килим – грабва ме или някое тотално ексцентрично, дизайнерско и занаятчийско произведение на изкуството, или вечната класика в чувствения дух на Old New York. Когато преглеждаме и съдим визиите на Met Gala, е важно да отбележим доколко те отговарят на темата на събитието – придържането към нея трябва да добавя точки към оценката ни, а не обратното.
В този смисъл в личната ми класация на предно място са всички визии на Риана и Соланж Ноулс, както и моите all time favorites – Шер, Кристи Търлингтън, Даяна Рос, Брук Шийлдс. Но ако трябва да се концентрирам върху последните няколко издания на галата и looks, които обожавам в тях, топ 5 биха грабнали Риана в Maison Margiela (2018), Соланж Ноулс в Giles Deacon (2015), Роузи Хънтингтън-Уайтли в Ralph Lauren (2016), Трой Сиван в Joseph Altuzarra (2021) и Лейди Гага в Brandon Maxwell (2019).

MetGala3

Ирина Денева

(инфлуенсър)

@when_you_wonder_what_to_wear
MetGala4

Подреждам фаворитите си според годината, в която са се случили, но малко или много бих ги класирала по същия начин:

Ким Кардашян в Thierry Mugler, 2019 г. Темата на бала е Camp, а роклята е от силиконова органза, обсипана с кристали, за да се създаде илюзията за мокър ефект. Вдъхновена е от „Раждането на Венера“ на Ботичели и емблематичната визия на София Лорен във филма Boy on a Dolphin. Тази поява на риалити звездата предизвика супер противоречиви отзиви, тъй като заради тесния корсет тя не можа да се прегъне така, че да седне и остава права през цялата нощ. Въпреки това Ким е олицетворение на женствеността и, най-важното, роклята й е първата, която Манфред Тиери Мюглер създава от 20 години насам.

Амал Клуни в Tom Ford, 2018 г. Tемата е „Божествени тела“ и това е втория аутфит, който адвокатът за човешки права и съпруга на Джордж Клуни облича в нощта на галата (причината за преобличането така и не става ясна). Роклята е изработена от малки стъклени парченца, които улавят меката светлина в залите на музея и създават усещането за старинен църковен витраж. Комбинирана е с червени обувки, които пък са препратка към класическата папска визия. Харесвам я заради невероятната комбнация между оригиналност, елегантност и стриктно спазване на темата на бала.

Сара Джесика Паркър в Alexander McQueen, 2006 г. Темата е „Англомания“, а роклята й е нетрадиционна интерпретация на тартана, която идеално подхожда на визията на самия Маккуин, придружил актрисата на червения килим. Двамата не се познават добре преди тази нощ, но тя държи не просто да бъде облечена в дреха на дизайнера, но и да бъде негова дама. До ден днешен звездата от „Сексът и градът“ пази всички карфици, използвани от Маккуин, по време на пробите. Визията е сред фаворитите ми заради уважението към дизайнера и невероятния синхрон между двамата.

Бианка Джагър в Dior, 1981 г. Темата е „Жената на XVIII век“, а роклята е нетипичен за Бианка избор заради близкото й приятелство с американската модна звезда Холстън, който почти винаги я облича и придружава на светски събития. Въпреки всичко визията й е иконична. До толкова, че през 2021 г. при първата си изява на Met Gala моделът Кая Гербер прави трибют именно на тази рокля.

Джаки О във Valentino, 1979 г. Лайтмотивът на вечерта е „Мода от Хапсбургската ера“, а роклята на Първата дама е олицетворение на италианската класика и стил. Джаки има аурата на роден аристократ и със своята лекота и естественост е самото въплъщение на темата. Тази визия определено е моят абсолютен фаворит, защото е изглеждала добре 100 години преди Джаки да я сложи и ще звучи красиво и след още сто.

MetGala5

Жаклин Гочева-Кайл

(дизайнер)

@jacqueline.got
MetGala6

Наоми Кембъл във Versace, 1995 г. Тема на галата е „Haute Couture“, а визията на супермодела може да се опише с две думи: bold glamour. С умопомрачитилно красивата обшита в кристали рокля Наоми дава верния тон за всички бъдещи glittery fashionistas на Мet Gala.

Руни Мара в Givenchy, 2013 г. Накратко – less color, more structure. Фино вградените пънк елементи – структурираните рамене, дълбокото деколте и неутралният цвят, са основни компоненти, докато високата цепка, тъмните устни и циповете добавят драматичност на визията.

Ашли във винтидж Chanel и Мери-Кейт Олсън във винтидж Gianfranco Ferre, 2014 г. Двете кралици на винтиджа с микс от непретенциозен блясък, тих лукс и бохемска лекота. Докато повечето звезди носят дрехи, направени по поръчка, Ашли и Мери-Кейт се гмурват в архивите на high fashion и показват колко е съвременно да носиш винтидж.

Риана в Maison Margiela, 2018 г. Лайтмотивът на вечерта е „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination“. Риана е в папски одежди!!! Нужни ли са повече обяснения!?

Хари Стайлс в Gucci, 2019 г. It’s all about the single pearl earring for me. Освен перлената обеца – men’s heels, прозрачна риза с дантелени елементи, много пръстени и панталон с висока талия. Flamboyant par excellence.

MetGala7

Слав

(арт директор, стилист и фотограф)

@slavanastasov
MetGala8

Даяна в Dior, 1995 г. Носталгията по присъствието на Даяна не ме напуска, а този бал ще запомня с роклята й, която извежда бельото до статут на вечерен аутфит. Няма как да е иначе след като е творение на Галиано за Dior. Даяна е на финала на развода си и визията й сякаш слага точка на ограниченията от кралския протокол.

Каролина Куркова във Viktor&Rolf, 2005 г. Когато Каролина Куркова разходи приказната бяла рокля на Viktor&Rolf, червеният избродиран надпис хипнотизира публиката. Използването на модно творение като манифест е свежа глътка въздух, особено когато посланието е „Обичам те“. Шестнайсет години по-късно не топмодел, а политик ще облече подобна бяла рокля с червен надпис, отново на същият бал, но на нея ще пише „Tax the rich“.

Кейт Мос в Marc Jacobs, 2009 г. Кейт Мос вече е бетонирала статуса си на модна икона и този аутфит на Марк Джейкъбс е илюстрация на това. Винаги можем да разчитаме, че Кейт ще внесе своята доза модерност и ще даде свежа алтернатива на канона „бална рокля“.

Флорънс Уелш в Alexander McQueen, 2012 г. Вокалът на Florence & The Machine е от бутиковите музи, чието появяване на червения килим е цяло събитие. В случая имаме и пищното творение на Алекзандър Маккуин – на ръба между удобство и котюр, но несъмнено – точно в целта.

Ерика Баду в Givenchy, 2014 г. Друга музикална икона в аутфит, с който ясно се дистанцира от клишето. Чудесен пример, как класиката в черно и бяло, точните аксесоари с правилното количество инкрустации и блясък могат да изглеждат респектиращо без Ерика Баду да губи идентичността си. Адмирациите са за Givenchy Couture.

MetGala9
#fashion#metgala#fashionaddict#themet#guildedglamour#metgala2022#fashionista